NPC

Betydelse, definition och exempel i svenskan

NPC: Abstrakt / NPC /ˌɛn.piːˈsiː/

NPC står för ”non-player character,” vilket refererar till karaktärer i videospel eller rollspel som inte styrs av spelaren. Istället kontrolleras de av spelets programmering och är designade för att interagera med spelaren eller fylla specifika roller i spelets berättelse.

Definitioner av NPC

1. Icke-spelarkaraktär

En karaktär i ett spel som inte styrs av en spelare, utan av spelets programmering.

2. Interaktionspunkter

NPC:er används ofta för att ge spelaren information, uppdrag eller andra interaktiva element.

Exempel på ”NPC” i en mening

  1. Spelet innehåller många NPC:er som ger dig uppdrag att slutföra.
  2. Du kan interagera med NPC:er för att få ledtrådar om spelets historia.
  3. Några NPC:er har unika personligheter som gör spelet mer levande.
  4. I det här spelet är NPC:er avgörande för att bygga världen och berättelsen.
  5. Utvecklarna har skapat mer realistiska NPC:er som kan svara på spelarens val.

Synonymer till NPC

  • Icke-spelarkaraktär
  • Spelkaraktär
  • Bakgrundskaraktär

Ursprung

Termen NPC började användas i rollspelskretsar under 1980-talet och har blivit en standardbeteckning inom spelutveckling och design.

Ordets historia

Etymologi

Förkortningen ”NPC” står för ”non-player character,” vilket direkt översätts till ”icke-spelarkaraktär.”

Första kända användning

Ordet började användas i samband med bordsspel och tidiga datorspel där karaktärer kontrollerades av systemet snarare än av spelare.

Relaterade ord

AI-karaktär

En karaktär som styrs av artificiell intelligens, ofta för att simulera mänskligt beteende.

Spelare

En person som aktivt deltar i spelet och kontrollerar en karaktär.

Vi använder cookies för att ge dig en bra användarupplevelse. Genom att fortsätta använda vår hemsida kommer vi att anta att du är okej med detta.