CPO

Betydelse, definition och exempel i svenskan

CPO: Substantiv / CPO /siː.piːˈoʊ/

CPO, eller Chief Product Officer, är en hög ledningsposition inom ett företag som ansvarar för att leda produktutvecklingen och säkerställa att företagets produkter möter både marknadens och kundernas behov. CPO arbetar vanligtvis nära andra ledande roller som CTO (Chief Technology Officer) och CEO (Chief Executive Officer) för att forma och genomföra produktstrategin, med fokus på att driva innovation och skapa konkurrenskraftiga produkter.

Definitioner av CPO

1. Produktchef

En ledande befattningshavare som ansvarar för övergripande produktstrategi, utveckling och prestanda inom ett företag.

Exempel på ”CPO” i en mening

  1. Företaget anställde en ny CPO för att leda deras produktutvecklingsinitiativ.
  2. Som CPO är hennes främsta uppgift att säkerställa att produkterna lever upp till kundernas förväntningar.
  3. Vår CPO spelar en nyckelroll i företagets innovationsarbete.
  4. Han blev nyligen befordrad till CPO efter att ha framgångsrikt lanserat flera nya produkter.
  5. En stark CPO kan bidra till företagets tillväxt genom att leverera marknadsledande produkter.

Synonymer till CPO

  • Produktchef
  • Chef för produktutveckling

Ursprung

Titeln CPO har sitt ursprung inom företagsledningen och blev allt vanligare när företag började lägga större fokus på produktinnovation och kundcentrerad utveckling.

Relaterade ord

Produktstrategi

En plan för hur en produkt ska utvecklas, marknadsföras och levereras till kunder.

Innovation

Processen att skapa nya produkter eller tjänster, eller förbättra befintliga, för att möta förändrade kundbehov och marknadskrav.

Vi använder cookies för att ge dig en bra användarupplevelse. Genom att fortsätta använda vår hemsida kommer vi att anta att du är okej med detta.