Vi använder cookies för att ge dig en bra användarupplevelse. Genom att fortsätta använda vår hemsida kommer vi att anta att du är okej med detta.

NPC

Betydelse, definition och exempel i svenskan

NPC: Abstrakt / NPC /ˌɛn.piːˈsiː/

NPC står för ”non-player character,” vilket refererar till karaktärer i videospel eller rollspel som inte styrs av spelaren. Istället kontrolleras de av spelets programmering och är designade för att interagera med spelaren eller fylla specifika roller i spelets berättelse.

Definitioner av NPC

1. Icke-spelarkaraktär

En karaktär i ett spel som inte styrs av en spelare, utan av spelets programmering.

2. Interaktionspunkter

NPC:er används ofta för att ge spelaren information, uppdrag eller andra interaktiva element.

Exempel på ”NPC” i en mening

  1. Spelet innehåller många NPC:er som ger dig uppdrag att slutföra.
  2. Du kan interagera med NPC:er för att få ledtrådar om spelets historia.
  3. Några NPC:er har unika personligheter som gör spelet mer levande.
  4. I det här spelet är NPC:er avgörande för att bygga världen och berättelsen.
  5. Utvecklarna har skapat mer realistiska NPC:er som kan svara på spelarens val.

Synonymer till NPC

  • Icke-spelarkaraktär
  • Spelkaraktär
  • Bakgrundskaraktär

Ursprung

Termen NPC började användas i rollspelskretsar under 1980-talet och har blivit en standardbeteckning inom spelutveckling och design.

Ordets historia

Etymologi

Förkortningen ”NPC” står för ”non-player character,” vilket direkt översätts till ”icke-spelarkaraktär.”

Första kända användning

Ordet började användas i samband med bordsspel och tidiga datorspel där karaktärer kontrollerades av systemet snarare än av spelare.

Relaterade ord

AI-karaktär

En karaktär som styrs av artificiell intelligens, ofta för att simulera mänskligt beteende.

Spelare

En person som aktivt deltar i spelet och kontrollerar en karaktär.