Ads

Betydelse, definition och exempel i svenskan

Ads: Substantiv / ads /ædz/

Ads är en förkortning av ”advertisements” och avser olika former av annonsering som syftar till att informera, övertyga eller påverka konsumenter att köpa en produkt eller tjänst. De kan förekomma i många format, inklusive tryckta annonser, digitala annonser, radio- och TV-reklam, samt sociala medieinlägg. Reklam spelar en avgörande roll inom marknadsföring och företagande genom att nå ut till potentiella kunder.

Definitioner av ads

1. Annonsering

En betald kommunikation som syftar till att informera och påverka konsumenter.

2. Marknadsföring

Strategier och tekniker som används för att främja produkter eller tjänster till en målgrupp.

Exempel på ”ads” i en mening

  1. Företaget investerade mycket i ads för att nå en bredare publik.
  2. Sociala medier har förändrat sättet vi ser på ads och marknadsföring.
  3. De flesta ads vi ser online är skräddarsydda för våra intressen.
  4. Reklamkampanjen innehöll både digitala ads och tryckta annonser.
  5. Att skapa effektiva ads kräver kreativitet och förståelse för målgruppen.

Synonymer till ads

  • Annonser
  • Reklam
  • Publicitet

Ursprung

Ordet ”ads” härstammar från latinets ”advertere”, vilket betyder ”att vända sig till” eller ”att lägga märke till”, och har anpassats inom den moderna marknadsföringsvärlden.

Relaterade ord

Reklamkampanj

En organiserad serie av reklaminsatser för att marknadsföra en specifik produkt eller tjänst.

Målgrupp

Den specifika grupp av konsumenter som en reklam riktar sig till.

Vi använder cookies för att ge dig en bra användarupplevelse. Genom att fortsätta använda vår hemsida kommer vi att anta att du är okej med detta.