VD

Betydelse, definition och exempel i svenskan

VD: Förkortning / V.D. /ˈveːˈdeː/

VD står för ”verkställande direktör” och avser den person som har det övergripande ansvaret för en organisation eller företag. VD:n leder verksamheten och fattar strategiska beslut för att nå företagets mål.

Definitioner av VD

1. Verkställande direktör

Den person som har det högsta ansvaret i ett företag och ansvarar för den dagliga driften.

2. Företagsledare

En ledare som styr och leder företagets strategiska riktning och verksamhet.

Exempel på ”VD” i en mening

  1. VD:n presenterade företagets framtidsplaner på årsmötet.
  2. Som VD är det viktigt att ha en tydlig vision för företaget.
  3. VD:n arbetar nära styrelsen för att implementera strategiska beslut.
  4. Hon har varit VD i företaget i över fem år och har drivit flera framgångsrika projekt.
  5. En duktig VD måste kunna inspirera sina medarbetare.

Synonymer till VD

  • Verkställande direktör
  • CEO (Chief Executive Officer)
  • Företagsledare
  • Ledare

Ursprung

Termen ”VD” är en förkortning av ”verkställande direktör” och används inom affärsvärlden för att beskriva den högsta ledningen i ett företag. På engelska kallas denna position CEO (Chief Executive Officer).

Ordets historia

Etymologi

Termen har sina rötter i det svenska språket och har använts i affärssammanhang sedan 1900-talet.

Första kända användning

Förkortningen har blivit allmänt accepterad i näringslivet som beteckning för företagets högsta chef.

Relaterade ord

Styrelseordförande

Den person som leder styrelsen och ofta har en viktig roll i företagets övergripande strategi.

Ledningsgrupp

En grupp som består av de högsta cheferna i ett företag, inklusive VD, och som fattar strategiska beslut.

Vi använder cookies för att ge dig en bra användarupplevelse. Genom att fortsätta använda vår hemsida kommer vi att anta att du är okej med detta.